Webska Kaśka

Jaką stronę wybrać? Podstawowe rodzaje.

Wybór strony, która będzie reprezentowała Ciebie, czy Twoją firmę, musi być poprzedzony określeniem celu. Co chcesz osiągnąć z jej pomocą: sprzedawać, edukować, informować, a może jeszcze coś innego? Cel nadaje kierunek działania i determinuje kolejne kroki. Podpowiada jakie narzędzia wybrać. Reszta to stosowanie się do pierwszego prawa  funkcjonalności Kruga  – NIE KAŻ MI MYŚLEĆ, czyli dbanie o jak najbardziej intuicyjne rozwiązania na stronie. Zajrzyjmy więc, co by tu wybrać. Zakładając, że cel został określony.

ONE PAGE

W najprostszym ujęciu jest to jedna strona, na której umieszczone są wszystkie niezbędne informacje o firmie. Tak zwana strona wizytówkowa, bez zakładek, które prowadzą do podstron. Idealna dla lubiących scrollować. 

Co do zakładek są wyjątki. Pojawiają się one w przypadku, gdy strona jest niesamowicie długa i konieczne staje się poprawienie aspektów nawigacyjnych. Korzysta się wówczas z, tzw. kotwic. Jednak sama treść zawarta jest na jednej stronie.

Ten rodzaj strony cieszy się dużym zainteresowaniem, ze względu na swoją prostotę, konkretność i intuicyjność. Również dlatego, że jej konstrukcja mocno pasuje do idei strony, którą chętnie ogląda się na monitorze telefonu. Jest lekka, responsywna, szybko się ładuje (a przynajmniej powinna) a informacje na niej zawarte od razu rozwiązują problem, np. szybkiego kontaktu, czy zapoznania się z ofertę. Im prostsza tym lepiej. Wszystkie strony powinny na warsztat wziąć aspekt UE (users experience) a one page szczególnie. 

Google kładzie duży nacisk na użytkowników mobilnych i winduje swoje oczekiwania wobec stron. Oczekiwania są podyktowane faktycznymi potrzebami użytkowników więc wytyczne mają silną podstawę.

Co charakterystyczne dla niej, to mniejsze parcie na elementy dynamiczne takie jak pop-up, czy efekt parallax (przesuwające się zdjęcie), które obciążają wydolność strony. Ważne jest to co niezbędne, by zdobyć informację.

 

STRUKTURA – jedna główna strona, bez zakładek i rozbudowanych treści

WYKORZYSTANIE – prosta strona firmy, tzw. wizytówkowa

CEL – przedstawienie firmy, jej kompetencji, wartości, celów, oferty, kontaktu

OKRES FUNKCJONOWANIA – długoterminowa

FORMA – kreatywna ale nie przesycona treścią, przyciągająca uwagę

SEO/POZYCJONOWANIE – mniejszy zasięg z uwagi na minimum treści przesyconej keywords, mniej elementów do optymalizacji

MULTI PAGE

Jak sama nazwa wskazuje jest to strona bardziej rozbudowana niż one page. Składa się z licznych zakładek i często bardziej rozbudowanego menu. Ilość zakładek nie jest ograniczona. Może tylko samą wydajnością strony i dobrym wrażeniem użytkownika.

Strony multi page można rozbudowywać według potrzeb, stosując rozwiązania dynamiczne, które mają za cel przyciągnięcie uwagi użytkowników. Preferowane są szczególnie dla osób, które dysponują dużą ilością contentu, czy prezentują swoje materiały w formie video, spacerów 3D. Użytkownicy takich stron cenią sobie intuicyjne rozwiązania, które nie pozwalają im błądzić i nie wzbudzają irytacji. Jak wszędzie tak i tutaj trzeba zachować jednak umiar w stosowaniu różnych rozwiązań. Istnieje bowiem ryzyko, że potencjalny klient, który znajdzie się na takiej stronie straci orientację i porzuci ją zirytowany.

Jeśli chodzi o widok mobilny, upraszcza się go eliminując wszystko, co zbędne. Zarówno menu jak i poszczególne sekcje contentu, mogą być blokowane w widoku mobilnym, jeśli nie wnoszą konkretnej jakości. Zawsze można odesłać użytkownika do szerszej wersji desktopowej strony jeśli będzie wymagała tego sytuacja. Można również zwiększyć wydolność strony optymalizując jej parametry lub skontaktować się z hostingodawcą, by rozważyć wyższy pakiet usług.

 

STRUKTURA – jedna główna strona, wiele zakładek i rozbudowany content

WYKORZYSTANIE – strony informacyjne, sklep internetowy, strony z blogiem i wiele innych, na których przeprowadza się działania e-marketingowe

CEL – taki sam jak przy one page jednak cel ten osiągany jest poprzez pełną a nie podstawową informację 

OKRES FUNKCJONOWANIA – długoterminowa

FORMA – bogata w treści, kreatywna ale oszczędna w rozwiązania angażujące uwagę.

SEO/POZYCJONOWANIE – wiele podstron = wiele treści = wiele keywords = większe szanse wybicia się na wysokie pozycje, szeroki obszar optymalizacyjny

LANDING PAGE

Czyli strona lądowania albo inaczej zwana również stroną docelową. Nierzadko na nią trafiamy, gdy klikamy w płatną reklamę, a wtedy przenosi nas do konkretnego produktu usługi, czy promocji. Jest to szersza wersja informacyjna, np. reklamy pokazująca korzyści i wartości, zachęca i edukuje. Stanowi dodatek do istniejącej strony www ale jej nie zastępuje.

Jest to one page z konkretną misją skłonienia użytkownika do dokonania konwersji. W przypadku zakupu produktu wszystkie sekcje strony temu służą a w szczególności specyfikacje produktu, rekomendacje od realnych osób, statystyki, a także stosowane różne techniki wpływania na decyzje, typu odliczanie do końca promocji. W przypadku zachęcenia do rejestracji na listę e-mail stosuje się różnego rodzaju zachęty (darmowe materiały, okres próbny, treści limitowane), czyli lead magnety, o których będzie w dalszej części.

Landing page ma ogromny potencjał, jednak najlepiej się sprawdza w połączeniu nie tylko ze stroną www ale z social mediami i reklamą. 

Bardzo dużą wartością są odbiorcy, którzy już wiedzą czego chcą. Selekcji dokonano poprzez reklamę. LP ma ich tylko upewnić w decyzji i zmotywować do konwersji. 

 

STRUKTURA – jedna strona, zazwyczaj funkcjonuje jako dodatek do głównej strony

WYKORZYSTANIE – reklama internetowa, zapis na newsletter, możliwość ściągnięcia udostępnionych materiałów

CEL – edukacja dotycząca produktu, usługi, pozyskanie klientów, udział w konkursie, buduje listę e-mail

OKRES FUNKCJONOWANIA – zazwyczaj krótkoterminowa – zależy od czasu trwania reklam, czy realizacji projektu

FORMA – prosta, praktyczna, użyteczna, angażująca treść, CTA, może uwzględniać video w swoim contencie

SEO/POZYCJONOWANIE – sens pracy nad optymalizacją pod seo jest, gdy czas życia LP jest dłuższy niż 6 miesięcy. W krótszym okresie czasu nie warto.

LEAD MAGNET

Czym jest Lead? To osoba (lub firma), która jest potencjalnie zainteresowana daną ofertą. A dokładniej, to dane, takie jak: imię, nazwisko, e-mail, nr telefonu, potrzeby i oczekiwania. 

Jak się można śmiało domyślić wiedza o kliencie otwiera drogę do jego serca albo umysłu (w zależności co dominuje), a więc otwiera również możliwości zwiększenia sprzedaży.

Ale jak wygenerować leady, jak je pozyskać? Przede wszystkim zgodnie z prawem. Czasami w leadach są dane wrażliwe a już na pewno dane osobowe, którym jest chociażby adres e-mail. Czyli już na tej podstawie istnieje możliwość zidentyfikowania danej osoby. Wszelkie takie dane są chronione prawnie ze względu na możliwość naruszeń. 

Druga kwestia to narzędzia pomagające zbierać leady. Doskonałym narzędziem do takiej roboty jest lead magnet.

Lead magnet, to w wolnym tłumaczeniu magnes na leady. Co może być magnesem na klienta? Sprawdzają się wszelkie bezpłatne dodatki typu e-book, cheklisty, webinary itp. Chętnie się o tym przekonujemy oddając w zamian, np. swój adres e-mail. Wymiana wartości, czysty barter.

Aby przyciągnąć uwagę klienta należy jednak przygotować bardzo merytoryczną i przydatną z punktu widzenia klienta treść. Nie da się on omamić byle jakim materiałem mydlącym oczy. Ma przede wszystkim trafiać w jego potrzeby. Bez pudła. Nie jest łatwo wzbudzić ciekawość, ale poprzez atrakcyjność materiałów można przekonać do konwersji. Taki właśnie jest cel całego zabiegu.

STRUKTURA  – można go umieścić zarówno na stronie internetowej jaki w landing page, funkcjonuje jako dodatek do contentu

WYKORZYSTANIE – zbieranie leadów, np zapisu do newslettera

CEL – zwiększenie konwersji 

OKRES FUNKCJONOWANIA – w zależności od strategii

FORMAe-booki, kursy, manuale, checklisty, kody rabatowe itp.

Przykład takiego lead magnetu możesz obejrzeć w jednym z moich artykułów – „Jak znaleźć właściwe słowa kluczowe”.  Giftem, w zamian za zapis do newslettera, jest mini instrukcja pokazująca w jaki sposób można wyszukać słowa kluczowe w Google Search Console. Nie jest to takie oczywiste.

BLOGI

Blog jako multi page z licznymi wpisami, niesie ze sobą szerokie możliwości poszerzając wiedzę i umiejętności w przeróżnych obszarach. Niemal zawsze obszerność materiału wymaga kategoryzacji tematów a nawet tagowania treści. Z tego powodu istotnym elementem nawigacyjnym jest spójna i jasna struktura menu, a także pole wyszukiwania, w którym w szybki sposób można odnaleźć interesujący wpis.

Przez długi czas cenione i intensywnie rozwijane blogi, teraz wydają się zanikać w swojej czystej formie. Niektóre platformy wręcz się zamykają. Nie jest to jednak schyłek ery blogowej. Zauważa się pewną zmianę w ich funkcjonowaniu. Pojawia się coraz częściej na stronach firmowych zakładka blogowa, która ma za cel edukować swoich klientów w zakresie oferty. Wpisy tam umieszczane potrafią poprawić wizerunek firmy pokazując wartości jakimi się kieruje. Rozwijają i  umacniają pozycję merytoryczną pracowników, poprzez umieszczanie artykułów sygnowanych podpisami specjalistów z reprezentowanego obszaru. To tylko niektóre możliwości blogowe. Jest ich znacznie więcej w zależności od branży i kreatywności.

 

STRUKTURA – multi page

WYKORZYSTANIE – rozpowszechnianie wiedzy specjalistycznej lub  mainstreamowej

CEL – informacyjny, edukacyjny, buduje wizerunek, kompetencje, rozwija pasje, poszerza horyzonty

OKRES FUNKCJONOWANIA – długoterminowy

FORMA – rozbudowana struktura menu, stosowanie tagów i wyszukiwarki

SEO/POZYCJONOWANIE – rozbudowane treści wspierają pozycjonowanie, wymagają jednak dużego zaangażowania 

SKLEPY INTERNETOWE

Strony, które za cel mają sprzedaż produktów i usług, nie tylko fizycznych ale i wirtualnych. Zyskują coraz większą atencję ze strony użytkowników Internetu. Powodem jest, m.in. obecna sytuacja na świecie, która silnie motywuje wszystkich do dokonywania zakupów on-line. Sklepy stacjonarne nie mające rozwiązań on-line, po 2020 roku musiały przystosować się, by nie zniknąć z rynku. Co więcej, trend ten poszedł znacznie dalej. Wiele osób fizycznych zdecydowało o założeniu własnego sklepu internetowego, by sprzedawać swoje usługi w mikro skali. Rynek e-commerce rozwija się intensywnie. Platformy sklepowe budowane są na takich rozwiązaniach jak Woocommerce, czy Shopify, które dzięki budowie na CMS-ach może obsługiwać każdy.

Co wyróżnia sklep on-line? Oczywiście koszyk zakupowy 🙂 

Ale są inne aspekty, które są niezwykle istotne przy tworzeniu strony sklepu internetowego. Są to, m.in.: bardzo dobrej jakości zdjęcia, opisy produktów, oferty specjalne, płatności, intuicyjna obsługa, dokumentacja sprzedażowa. Wszystko, co maksymalnie ułatwi i uprzyjemni czas spędzony na stronie. Jest kilka rzeczy, które mogą nieco uwierać, szczególnie aspekty prawne, które muszą być spełnionych, by działania były zgodne z dobrymi praktykami e-commerce.

 

STRUKTURA – bardzo rozbudowany multi page z koszykiem zakupowym

WYKORZYSTANIE – możliwość sprzedawania i kupowania produktów i usług on-line

CEL – odnoszenie korzyści finansowych, zwiększenie sprzedaży produktów i usług 

OKRES FUNKCJONOWANIA – długoterminowy

FORMA – rozbudowana, intuicyjna, content bardzo dobrej jakości

SEO/POZYCJONOWANIE – należy położyć bardzo duży nacisk na aspekty optymalizujące stronę. Wpływają one zarówno na pozycję w wynikach wyszukiwania jak i na UX. 

E-commerce to bardzo obszerny temat, ale myślę, że ze sklepem internetowym każdy się spotkał i wie jak funkcjonuje. Jeśli jednak masz pytania z opisanego obszaru, chętnie pomogę. Daj znać w komentarzu.