Webska Kaśka

Co zrobić, aby wyszukiwarka Google zainteresowała się Twoją stroną?

Holistyczne podejście

Rozwiązanie nie jest proste a do tego wymagające, ponieważ każe dostosować swoje działania na stronie do aktualnych algorytmów wyszukiwarki Google. Trudność polega na tym, że algorytmy te nie są do końca znane a do tego Google nanosi poprawki prawie 500 razy w ciągu roku. Warto jednak stosować się do tych, do których mamy dostęp, ponieważ dzięki nim wzrastają nasze zasięgi. A najlepiej zastosować holistyczne podejście, które przynosi największe korzyści. Ale na czym ono polega?

  1. Graj do jednej bramki
  2. Stosuj dobre praktyki SEO
  3. Zainteresuj się obszarami must have Google
  4. Zadbaj o pozytywne doświadczenia Users
  5. Podejdź holistycznie do SEO 
  6. Pomóż sobie narzędziami weryfikacyjnymi

Graj do jednej bramki

Zastanawiając się nad ogólnym sposobem działania Internetu, można dojść do wniosku, że elementy tego systemu, mimo, że sprawiają monumentalne wrażenie, są współzależne. Zarówno użytkownik jak i poszczególne strony www, czy same wyszukiwarki muszą żyć we względnej symbiozie, by realizować swoje cele. 

Oczywiste jest, że każdy kieruje się swoją misją i swoimi zasadami ale nie jest to działanie w próżni. Każdy z nich musi naginać się czasem, dostosowywać, akceptować taki a nie inny stan rzeczy. Czy zauważacie tu nazbyt ludzki wymiar wirtualnego świata? W końcu póki co tworzony jest przez ludzi. 🙂

Silnie dominującą misją Google jest organizacja światowych zasobów informacyjnych w taki sposób, by były ogólnie dostępne ale też żeby ich treść była przydatna i użyteczna. Trzeba przyznać, że wzorowo wypełnia swoją misję. 

Natomiast naszą podstawową misją jako administratorów własnych stron, biznesów (a przynajmniej taką powinniśmy mieć) jest stworzenie dogodnych warunków Userom/ Klientom do korzystania z zasobów na naszej stronie internetowej, uwzględniając dobre praktyki.

Misje te nawzajem się uzupełniają i wspierają. Bardzo dobrze, ponieważ gra toczy się o uwagę użytkowników internetowych i ich zaangażowanie. Konieczne jest więc granie do jednej bramki bez fauli.

Stosuj dobre praktyki SEO

Wyszukiwarka Google to złoty klucz do przepastnych zasobów Internetowych. Za jej pomocą mamy szybki dostęp do potrzebnych informacji ale również jest to droga do pozyskania potencjalnego Klienta i przedstawienia mu swojej oferty. Cenne narzędzie prawda? Na pewno zdarzyło Ci się nie raz z niej korzystać. Prosta w obsłudze, intuicyjna, baaa dziecko by sobie poradziło z obsługą. 🙂

Sytuacja zmienia się w momencie, gdy chcemy zaprezentować swoją stronę internetową Klientowi. By ułatwić mu dotarcie do naszej strony konieczne jest spełnienie wielu wytycznych Google, który zweryfikuje, czy to co chcemy zaoferować jest warte uwagi. Niezmiennie stoi na straży dbania o jak najlepszą jakość swoich usług. Niemal jak rycerz, który musi pokonać smoka i przynieść niebieski kwiat z kolcami, by zasłużyć ledwie na spojrzenie. No ale od spojrzenia wszystko się zaczyna a dalej jakoś się kręci. Dlatego warto zainwestować czas i energię, by dopracować elementy zarówno na stronie jak i poza stroną w zakresie SEO.

Zainteresuj się obszarami must have Google

Jest kilka obszarów, na które Google zwraca szczególną uwagę. Bez tego nie podchodź nawet do zawodów. Należy przede wszystkim zadbać o:

  • szybkość ładowania się strony
  • bezpieczeństwo strony 
  • unikalną i wartościową treść
  • linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne

Realizacja wszystkich założeń z tym związanych, wymaga bardzo dużego zaangażowania i koordynacji ale na szczęście są narzędzia, które bardzo ułatwiają przejście testu białej rękawiczki.

Takie podlizywanie się Google pomaga zdobyć wysokie pozycje w rankingach i dotrzeć do wartościowych Klientów a na tym nam przecież zależy.

Każdy z tych obszarów wymaga na pewno oddzielnego laboratu jednak to, co je łączy i na co chcę zwrócić szczególną uwagę to Klient / User. Jemu powinieneś drogi czytelniku, poświęcić największą uwagę i jemu dedykować wszelkie działania na stronie.

Zadbaj o pozytywne doświadczenia Users 

Ale po co to wszystko, przecież najważniejsze to mieć świetny produkt / usługę?

Skoro już chcemy, by wyszukiwarki zainteresowały się naszą stroną to wiemy, że idealnym dodatkiem do naszej działalności są Klienci. To dla nich są te usługi i produkty. To dla nich my prowadzimy nasze biznesy. Żeby ich zainteresować musimy być skupieni na ich potrzebach – focus on the user. Droga do serca potencjalnego Klienta idzie przez jego pozytywne doświadczenia, tzw. User Experience. Potrzeby Users biją po oczach z każdej strony. Nie da się ich zignorować. 

Z mojego poprzedniego wpisu “Strona internetowa, czy social media?”, wiecie jak bardzo strona jest istotna. Posiadanie jej to jednak dopiero początek. Zauważono bowiem, że po wejściu na stronę najbardziej istotne, newralgiczne są pierwsze 3 sekundy. Wrażenie jakie zrobimy na odwiedzających w ciągu tych trzech sekund przekłada się w prostej linii na to czy zostaną z nami na dłużej, czy nie. Działa tu bardziej podświadomość ale nie zmienia to faktu, że w tym właśnie momencie decyzja została już podjęta. Należy więc podjąć wszelkie działania, by oczarować na wejściu swoim blaskiem. 🙂

Jest z czym pracować, bo wszyscy żyjemy w czasach natychmiastowych benefitów, wzrostu oczekiwań, szybkich rozczarowań, szarpanej uwagi, multitaskingu. Wszystko rywalizuje ze wszystkim o uwagę potencjalnego Klienta, bo tylko ona się liczy. Przykucie uwagi to główny cel nie tylko właścicieli stron www ale ogólno pojętej branży marketingowej, a także wspomnianej w tytule wyszukiwarki Google. Jest to cel ulotny często ale bardzo realny do zrealizowania. 

Jak sobie poradzić z takim wyzwaniem?

Podejdź holistycznie do SEO 

Najlepszym rozwiązaniem jest holistyczne podejście do SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacji strony pod silnik wyszukiwarki. Prawdziwy kombajn rozwiązań, który buduje solidne fundamenty relacyjne a wspomniane 3 sekundy nie stanowią już zagrożenia. Wystarczy zadbać o zerowy wskaźnik irytacji naszych użytkowników a to z pewnością przełoży się na wyższy wskaźnik konwersji (konkretnej, oczekiwanej reakcji na stronie). 

Holistyka dotyczy przede wszystkim doświadczeń użytkownika na stronie ale również jakości umieszczanych treści, czy technicznej strony SEO.

Pomóż sobie narzędziami weryfikacyjnymi

Narzędzi pomocnych w weryfikacji obszarów do poprawy jest wiele. Ja polecam pierwsze kroki skierować przede wszystkim do:

  • wtyczki Yoast SEO do WordPress, która wskazuje na podstawowe obszary do poprawy w obrębie treści i linkowania
  • Page Speed Insights weryfikuje techniczne obszary na stronie wpływające na jej szybkość
  • a jeśli chodzi o bezpieczeństwo to absolutną podstawą jest Certyfikat SSL

A teraz odpowiedz sobie na pytanie w zupełnej szczerości – Czy Twoja strona daje użytkownikom dobre doświadczenia i poczucie bezpieczeństwa? 

Badanie Stanford wykazało, że około 75% konsumentów ocenia wiarygodność firmy na podstawie tego jak wygląda i funkcjonuje strona internetowa. – Online Marketing Magazyn 5(54)/2020.

Takie badania dają do myślenia i impuls do działania.

Zanim jednak podejmiesz się wyzwań dotyczących SEO na poważnie, zadam Ci jeszcze jedno istotne pytanie. Czy Twoja witryna w ogóle jest zindeksowana przez Google? Innymi słowy, czy jest widoczna w wynikach wyszukiwania? Bez tego Twoja strona nie istnieje w sieci. Być może stworzyłeś/-aś piękną stronę z obiecującą ofertą ale nikt jej nie znajdzie, dopóki googlebot jej nie zindeksuje.  O tym jak to sprawdzić i jak przyśpieszyć proces indeksowania, będzie mowa w kolejnym wpisie.